Mi a baj a Mercedes szárnyával?

2012. március 20., kedd 12:20

Péntek óta vitázik a Mercedes és a FIA (Nemzetközi Autós Szövetség) a Red Bull-lal és a Lotusszal az új Mercedes-rendszer szabályosságáról, aminél a hátsó szárnyba épített csatornán keresztül áramoltatnak levegőt, ami nyomja a légterelőket, és így a kocsi nagyobb végsebességre képes. (Itt van kép a dologról.)

A FIA legalizálta a megoldást, de a két istálló ellenkezik, és a héten tárgyalni akar a másik két féllel. Az RBR és a Lotus abba köt bele, hogy a szerkezetet végül is a pilóta aktiválja, ami tilos.

"Tisztázni akarjuk a helyzetet, mert el lehet róla vitatkozni, hogy olyan eszköz, amit a pilóta befolyásol, megnyomja a gombot, ezzel szabaddá tesz egy lyukat. A versenyző aktiválja, ami nincs összhangban a szabályokkal" - idézte az Autosport Chris Horner Red Bull-főnököt.

A probléma lényege, hogy a nyílás akkor válik szabaddá, amikor Schumacherék az engedélyezett módon saját kezűleg mozgatják a hátsó légterelőt (DRS-t): vagyis a Mercedes ötlete elméletileg szabályos, de az előírások szellemével - vagyis hogy a pilóta a DRS-en kívül mást nem kapcsolhat -, ellenkezik.

A DRS-F-csatorna itt van működésben, a felső elem felnyitva, a szárny bal felső sarkánál látható a kis lyuk, amin beáramlik a levegő a csatornarendszerbe

Horner nagy vitára számít a kérdésben a héten, mert a vasárnapi Maláj GP előtt tudni akarják, mi a helyzet. Ha engedik, akkor engedjék, és mindenki elkezdi majd lemásolni, ám szerinte az év végén úgyis betiltják, azaz kidobnak egy csomó pénzt a fejlesztésre, amit fél évig használnak csak - miközben mindenki azon sopánkodik, hogy a válság miatt csökkenteni kellene a költségeket.

Két magyarázat a működésére

Mindkettő spekuláció. Az biztos, hogy a lyukon megy be a levegő, és elképzelhető, hogy csatornarendszeren levezetik a kocsi aljához, onnét további csatornákon el egészen az orrkúpig, ahonnét a két tartópilléren keresztül az első szárnyba ömlik. A valószínűbbnek tűnő, hogy a lyukon csak a hátsó szárny nagy kereszteleméig áramoltatják, és abba vezetik bele. A pontos metódust csak sejteni lehet, Ross Brawn csapatfőnök pedig természetesen nem árulta el.

A legjobb magyarázó rajzot itt lehet megnézni.

RSS

A világbajnokság állása

  1. 241  Lewis Hamilton
  2. 238  Nico Rosberg
  3. 181  Daniel Ricciardo
  4. 133  Fernando Alonso
  5. 124  Sebastian Vettel
  6. 122  Valtteri Bottas
  7. 72  Nico Hulkenberg
  8. 72  Jenson Button
  9. 65  Felipe Massa
  10. 45  Kimi Räikkönen

A konstruktőri vb állása

  1. 479  Mercedes
  2. 305  Red Bull Racing-Renault
  3. 187  Williams-Mercedes

Versenynaptár

F1

Piát letetted? Nem!
A TopGearben brillírozott Kimi Raikkönen. [...] Bővebben!

Shopline

Travelo utazási ajánlatok