A magyaroknál nagyobbat senki sem bukott
"Senki sem érti miért, de be vannak szarva" - mondták egybehangzóan a magyar vívóválogatottról szakvezetők, edzők, sportági irányítók. Talán a félelemmel lehet magyarázni, hogy a hagyományos vívónemzetek közül a magyar bukta messze a legnagyobbat. Az oroszok sem szerepeltek jól, de egy aranyat mégis nyertek, míg a mieink történelmi és totális mélypontra süllyedtek, az egy bronzéremre nincs elfogadható magyarázat. Különösen, mert a csapat legidősebb tagja, Mincza Ildikó érte el az egy érmet, öt tus hátrányból fordított kínai riválisával szemben.
1996-ban Atlantából a magyar küldöttség arany nélkül ment haza, de akkor legalább két érmet szerzett, a férfi kardcsapat ezüstjével és Imre Géza bronzával.
A vívásban a bajok nem újkeletűek, nem a formaidőzítés csúszott el, a bili korában is kiborulhatott volna, mert 2000-ben Nagy Tímea aranya mellé nem társult más érem, míg négy éve az ugyancsak győztes Nagy mellé a férfi párbajtőrözők tettek ezüstöt. Mivel Nagy Pekingbe nem jutott ki, nem tarthatta az ernyőt, a problémák felszínre kerültek.
Haladjunk szakáganként, bár az első mondatban érintett tétel igazságtartalma mindegyikre értendő.
Női tőrben tehetséges generáció jött össze, Európa-bajnoki címet szereztek, idén júliusban csak a döntőt veszítették el Kijevben. A világranglista harmadik helyére kapaszkodtak, viszont életük nagy esélyét szalasztották el Pekingben. A Franciaországból kiebrudalt, nagy hévvel megszerzett Újlaky Virginie-t nem tudta a csapat vezetése kezelni. Két út lehetett volna: ha nem hozzák ki, vagy ha beteszik korábban, és az amerikaiak ellen ő lehetett volna a nyerő ember az elődöntőben. Bernát kapitány nem merte az USA ellen meglépni a cserét, mert félt, ha tényleg megsérül valaki, nem lehet visszacserélni. "Három és fél év munkája ment tönkre egy nap alatt" - ismerte be szomorúan a kapitány.
A női párbajtőrt lényegében fel lehet menteni, a férfit nem. Kivált, mert a világranglista vezetőjeként érkeztek. Igaz, tudták, hogy jobb lenne másodiknak lenni, mert akkor a nekünk kellemetlen Kínát elkerüljük. A Világkupákon azonban pompásan vívtak, a versenyek 85 százalékán dobogón végeztek, és ha öregek is voltak, könnyen leszúrták a mezőnyt.
Az egyéni után Kulcsár Győző kapitány érezte, nem lesz könnyű a házigazda ellen. A tavalyi világbajnok Kulcsár Krisztián könnyen kiesett egyéniben egy kínai ellen, Imre sem vívott jól, Boczkó elrontotta utolsó támadását, így nem brozérmes lett, hanem negyedik. Boczkó két nappal a verseny előtt azt mondta, nem tudja, kiment-e már belőle a csalódottság, reméli, igen, de minden a páston derül ki.
Nem vívott roszul, Kulcsár azonban megint nem találta a ritmust. Talán kicsit késve jött a csere, Kovács Iván mindent megtett, rajta igazán érezni lehetett, olimpiai bajnok szeretne lenni. Benne megvolt a sokszor hiányolt motivációs többlet. "A fiúk hajlamosak a görcsre" - ismerte be még a találkozó előtt Kulcsár Győző. Igaza lett, pontosan ismeri, kiket válogatott be. Pontosan tudta azt is, hogy már nem fiatalok, de hitt abban, hogy megoldják a feladatot. Pontosan tudta, hogy a bankigazgató Kulcsár nem mindig tud edzeni, hozzá kell igazodni. Eddig ment, most nem.
Kulcsár Győzőt sokan támadják, már a MOB-on belül is egyre többen mondogatják, hogy ugyan kitűnő sportember volt, és még most is iskolázik a tanítványaival, de vezetőnek nem a legmegfelelőbb, nem erős kezű. Egy biztos, a görcsöt nem tudta feloldani. A csapat összeállítása miatt is kapott bírálatot, Kovácsot a kezdőbe várták többen.
Az öttusázó olimpiai bajnok, a Honvéd vívószakosztályának igazgatója, Móna István az önbizalomból adódó mosolyt hiányolta, és már az elejétől a feszültséggel teli kétségbeesést látta az arcokon.
"A többségnek utolsó olimpiája, ezért kétszeresen is nagy a tét, mutatni akarnak még valamit, a jutalomból járó pénzből egzisztenciát teremteni, mindez a kelleténél jobban nyomasztja őket" - mondta Kamuti Jenő, a MOB főtitkára.
A kardozóknál egy haláleset, Gerevich György edzőé nehezítette a felkészülést. Nemcsik Zsolt és Szilágyi Áron a két utolsó hónapban már nem nála iskolázott, zavarólag hathatott a mester kiesése - technikailag mindenképp -, de legalább érte küzdhetett volna Nemcsik az utolsó asszóban USA ellen. Négytalálatos előnyt adott el, így kapott ki, nem találta önmagát a páston. "Elhiszem, hogy nagy kiesés szegény Gyuri, de arra talán nem magyarázat, hogy nem tud befejezni egy támadást" - mondta az egyik szakíró Nemcsikről.
Azok után, hogy kardban 1908-tól 1960-ig valamennyi csapatarany Magyarországra került, az elmúlt három olimpián a négyes döntő nélkülünk zajlik.
Az Egyesült Államokban sok orosz és francia edzőt szerződtettek, munkájuk szembetűnő, mentálisan is előttünk járnak, szeretnek velünk vívni, nevetnek, amikor hallják, a magyarokkal kell szembeállniuk a páston.
"Húsz éve nincs a Testnevelési Egyetemen vívómesterképzés" - kesergett a kétszeres olimpiai bajnok Schmitt Pál MOB-elnök, aki a részletes elemzést későbbre tolná. Sokan mentek külföldre, a szakma egyre mélyebbre süllyed, állítják a sportágat közelről ismerők. Móna azt is elmondta, ha hirtelen sokan mennének vívni, mint Nagy olimpiai sikere után, nem tudná őket felvenni, mert edzőt nem tud fizetni. Ez az utánptlásképzés gondja, ezért lehetnek túlkorosak a csapatban.
Többször téma volt Pekingben, hogy nem megfelelő a vívók lelkesedése. Volt, akinél ezt érezni lehetett, de csak felerészben. Schmitt is hiányolta amindent elsöprő, határtalan akaratot. Azt már nem lehet feltétlenül elvárni, hogy belehányjanak a sisakba, mint annak idején az említett Kamuti, de nem lehet lazán venni egy ilyen versenyt, mert a mezőny roppant erős, tele van vb- vagy Eb-érmesekkel.
"Itt mindenki tud vívni. A magyarok is. Az a baj, hogy azon a napon, amikor kell, ezt nem tudjuk előhívni. Ez a betegségünk, mentális a baj, ezen csak pszichológusok segíthetnek, de azok meg nincsenek. Legalábbis nem megfelelő számban. Az egyik oldalon kőbalta, a másikon golyószóró" - elemzett Bernát Zoltán.
Kommentek
2008.08.17 11:45:11kaarmeenhetki
hmm. sok okos.
2008.08.17 11:52:31Leonard Zelig
A magyar lovas nemzet, miért nem ott próbálkozunk? Például nyereg alatt 100-on...
2008.08.17 11:54:15matyaskir
Ha a gyerekemet vívni szeretném vinni, hol van ilyen lehetőség Pesten kívül? Szinte sehol. Kulcsár Győző nyilatkozta, hogy Olaszországban már a néhányezres kisvárosokban is van vívószakosztály. És ha úszni szeretném vinni? Vagy vízilabdázni? A közelben sehol semmi. Csak foci.
2008.08.17 11:55:25froccs
a nagy orsi kimaradt a felsorolasbol,lehet azert mert neki meg az edzojet sem vittek ki?es egyedul volt?
2008.08.17 12:04:30Chrisjazzingup
pszichológus?
Talán ha az edző lenne annyira jó emberismerő és érzelmi intelligenciájú, hogy kihozza az emberből a legjobbat...
Vajon miért Mo.-n van akkora "kultúrája" a mentális bajoknak? (Mert máshol is előfordul a koncentráció-esés, de itt már túl sokszor jön elő).
2008.08.17 12:06:27ja_nick
ma itthon a GDP 0,2%-a megy sportra, nyugaton 1%, és eleve nagyobb a büdzsé. nem néhány milliárd kéne, hanem 50-100 milliárd, és módszeresen rámenni az utánpótlásra legalább a sikersportokban. érezze azt a gyerek és a szülő, hogy az élsportból jól megélhet.
2008.08.17 12:07:41ja_nick
mentális baj mindenhol van, pl. az Usai lövő második olimpiáján rontotta el az utolsó lövést, meg egy kínai is csinált már hasonlót. csak sajnos nálunk a legjobbakra sem jellemző az önbizalom, esetleg a férfi pólósokra.
2008.08.17 12:08:34jorda
Őszintén arról is beszélni kellene,hogy hány
tízezer sportolást "segítő" edző,kiszolgáló,stb.(élősködő) él meg jól a sportból!Nekik még tehetségre sincs szükségük,mint a sportolóknak,csak tudni kell helyezkedniük.
Különösen szembetűnő ez a focinál,ahol évtizedek óta semmi eredmény sincs,mégis ragyógóan megél és hízik a slepp !
2008.08.17 12:10:31Petya
hogy volt az a Kamuti sztori?
Szomoru, hogy nem tudtunk elorebb vegezni, de nem lehet, hogy mindig kijojjon a lepes. Egyszer fenn, egyszer lenn.
Nem kell allandoan bunbakot keresni. Felhivnam az osszes veres szaju fan figyelmet, hogy ez sport, es a rendezveny neve Olimpiai JATEKOK!
(nem vagyok naiv, tudom, hogy az elsport mar reg masrol szol, de talan megis van remeny:
" Az Egyesült Államokban sok orosz és francia edzőt szerződtettek, munkájuk szembetűnő, mentálisan is előttünk járnak, szeretnek velünk vívni, nevetnek, amikor hallják, a magyarokkal kell szembeállniuk a páston."
Ennyit a "ments meg Uram a magyarok nyilaitol"-rol.
2008.08.17 12:15:52szamarhegy
matyaskir, Igazad van, nem akkora probléma a gyerekekhez képest, de Athén után felhívtam a barátaimat, hogy próbáljuk ki a vízilabdát, biztos van olyan lehetőség, hogy az uszoda eg részét, legalább egy kaput kibérelsz és kipróbálod milyen pólózni. És nem, nincs lehetőség, a versenysportolóknak sincs elég létesítmény, már így is megterhelik az uszodák kapacitását. Ilyenkor az élsportról van szó, de gyakorlatilag megszünt az amatőr sport és az élsport kapcsolata, az átlagember nem jár el hobby vívni, pólózni, mert nincsenek létesítmények, pedig az alapokat kellene újra építeni, hogy legyen tömegbázisa a sportnak, ha nincs kiből válogatni, nincs minőség sem, ez például a kézilabdán nagyon látszik, nem kerül ki elég tehetség, szűk a merítési alap.
2008.08.17 12:16:22puff
Jorda igazat beszél, az élősködőket kell elzavarni, mert valszeg nálunk minden 100 Ft-ból 1 Ft jut a sportra, a többi a haverok jóbarátok költőpénze. Sajnálom, hogy nem jutottak semmire a vívóink, de maguknak köszönjék. Legközelebb jobb szakemberekre bízzák a sportot, most lenne nemes gesztus ha a bukott vezetők eltakarodnának a színről és nem is indulnának a tisztújításon sem, adják meg a lehetőséget másoknak, ha alkalmatlanok a csapatépítésre ne a sport legyen a megélhetésük!!
2008.08.17 12:28:02Hans Lopkowitz
Nem más ez, mint egy tünet, csak nagyon jól látható. Beszélhetnénk az uralkodó kormányról (mert igen nagy szerepe van...) a médiáról (mert a sportoló, aki 15 évet keményen belead az életéből, kevesebbet ér, mint egy retkes valóságsó sztár...) de leginkább mi magunkról, magyar emberekről. Ez a mi munkánk eredménye – az enyém is és a tiétek is. Ha valami vigasztalót tudok mondani, az az, hogy ez még nem a vég, lesz még lejjebb is...
2008.08.17 12:30:40v
209d: Ez egy kicsit paranoid hozzászólás. Mi itt 10 millióan vagyunk magyarok, ilyenek, olyanok. Szeretünk örülni ennek-annak. Aki szereti a hazáját, fogadja el olyannak, amilyen. Szerintem.
2008.08.17 12:38:01Sokorai_Atala
v - azért hadd ne fogadjam el ilyennek, de azért szeretem:) Hajrá magyarok!!
2008.08.17 12:41:28felpsz
Gyurcsány nyalonc firkászai máris elkezdték a bűnbakgyártást...
2008.08.17 12:48:24v
S_Atala: Úgy értem, hogy el kell egymást fogadnunk Gyurcsányostul, Orbánostul, hívők, ateisták, melegek, heterók stb. Az a nemzet sikeres, amelyik képes erre. Senki nem törekszik a másik kizárására a nemzetből (lásd: az együgyű felpsz-et). De ez messze vezet, és nem is ennek a cikknek a témája. És most lehet baloldalizni kedves és kedvetlen honfitársaim, úgy, hogy semmit nem tudtok rólam.
2008.08.17 12:48:26ja_nick
ha a kajakosok valami csodát csinálnak + nyer egyik pólócsapat, akkor most se bőgünk le, azt fogják mondani, hogy zseniális volt a hajrá. és akkor megint elmarad a felelős keresés. a legjobb lenne, ha tarolnánk a végén, mégis felelnének azok, akik miatt sok sportág lebőgött
2008.08.17 12:53:05states
Ami a létesítményeket, feltételeket illeti, az is csoda, hogy így szerepeltünk, szerepelünk, az iskolák felében nincs tornaterem, 50-100 évesek a meglévő létesítmények, az is csoda, hogy még állnak, lásd Népstadion. Az pedig nem kíván kommentárt, hogy a költségvetés 0.2 %-át fordítjuk sportra, szemben a többiek 2%-val. Arra viszont van pénz, hogy hogy havonta teletömjék a postaládánkat meg az emberek fejét az elmebeteg Gyurcsány-propagandával...
2008.08.17 12:58:55herr stahl
Nálunk meg (folyóparti kisváros lévén) az általános iskola új igazgatója (narancs színű, itt nem kúrcsány a hibás!) eladta az iskola összes kajakját és kenuját és megszűntette a vízisport szakköröket, mert van szép 2001-ben épített sportcsarnokunk, tessék azt használni! Gratulálok!
2008.08.17 13:12:25rudiprojekt
matyaskirnek mondom, hogy van vidéken vívás, és lassan jobb, mint Pesten. Legalábbis párbajtőrben a Szalay Gyöngyi vezette Balaton, a PEAC, a Békéscsaba sok tehetséges fiatalt nevel. Ott van Tata, szintén tehetséges gyerekekkel. Leginkább a fővárosban van baj a vívással. Nemcsikék méltatlan körülmények között edzenek a Vasasnál, A Kolczonay vezette Flesh a szétesés határán van, az utánpótlásban a Vasas, a Honvéd és az UTE, utóbbi inkább a tőrözőknél, van, de körülményeik korántsem a legjobbak. Egyenesen pocséknak mondanám, miközben Békéscsabán pl. most építenek vadonatúj vívótermet, európai színvonalon. S persze ehhez az is hozzátartozik, hogya pl. a korosztályos válogatottak között olyan is van, hogy pl. a tartalékként nevezett negyedik vívónak, mondjuk tizenévesen saját magának kell fizetni a repülőjegyet, vagy megvenni a felszerlést, ha el akar menni egy versenyre. A mostani pekingi szereplés nem a vívók, s még csak nem is az edzők vagy sportvezetők hibája. Pénz nékül ugyanis nem megy. S ha az állam (kormány) nem ad pénzt, akkor nem is lesz több eredmény ebben a sportágban. Egy olasz vagy francia gyerek úgy megy el versenyre, hogy kiváló a felszerelése, hogy normális körülmények között utazik és alszik, hogy sportpszichológus segíti a mentális felkészülést. Magyarországon pedig három hónappal előbb be kell jelentkezni a sportorvosi vizsgálatra egy gyereknek, ha versenyezni akar. Ami praktikusan annyit jelent, hogy amikor fél évre megkapja az engedélyt, akkor azonnal jelentkezik az újabb vizsgálatra. Hosszan lehetne sorolni a tapasztalatokat. Látom, mert a gyermekeim vívnak.
2008.08.17 13:12:58Jucuska
én elég jól látom, hogy működnek a szövetségek, legalábbis amelyikben a lányom sportol. Mi, szülők finanszírozzuk a költségek kb. 80%-át, mert a szövetség csak morzsákat kap. Így nem is érünk el soha sikereket, az államnak végre fel kellene fognia, hogy pénz nélkül hiába vár sikereket. És nem a fociba kéne tömni a rengeteg pénzt, mert azon kívül, hogy tahó szurokolók verekszenek a meccsek után, Puskásék óta nem bírnak eredményt felmutatni.
2008.08.17 13:16:09rudiprojekt
S az sem véletlen, hogy éppen a párbajtőrben szereztük az érmet, hiszen az Olimpici nevű versenysorozat ebben a szakágban színvonalas versenyzést tesz lehetővé az utánpótlásban, szemben a kardozókkal vagy tőrözőkkel. Egy akapítványt hoztak létre érintett és lelkes szülők, s ez teremti a lehetőséget. Az állam persze sz..rik az egészre, s ahelyett hogy támogatná, tudomást sem vesz az egészről.
2008.08.17 13:16:19vtbxx
Én személy szerint sajnálom a vívókat. Nekem csak egy kis bosszankodás, hogy nem nyertek, nekik viszont négy évnyi kemény munkájuk maradt eredmény nélkül. Azért akik csak pénz kérdést csinálnak a dologból azok ránézhetnének a tabellára, hogy milyen országok szereztek aranyérmet. Pl. Mongólia, Grúzia, Azerbajdzsán, Zimbabwe, Etiópia. És milyen országok nem. Svédország, Belgium, Görögország, Szlovénia, Portugália. Szóval nem minden a pénz. Apróbb lélekjelenlétbeli különbségek vannak néha első és hatodik hely között, mert egy nyolcas döntőben mostmár nyolc éremesélyes van. A Világ megtanult sportolni.
2008.08.17 13:16:27kovi1970
2008.08.17 12:58:55herr stahl
Na és miért tudta megcsinálni?
2008.08.17 13:17:21dorit
A magyar csapat felkészítééert,szereplésért a MOB, ezen belül is elsősorban a MOB elnöke felelős.Csak,hogy Pól Smicinek eddig a felelőssségét sikerült elmismásolnia /Lásd. Athén/.Pól Smici a helyett,hogy eltakarodott volna a magyar sport éléről Athén után ,politikai befolyásoltságát átültette a sportba.Athénban morálisan megbukott sportvezető politikai nyomás alatt
továbbra is a MOB-ot irányíthatja, ez lett az eredmény.Ha nyerünk egy-két aranyat melyet majd ő ad át . Ismét fény lesz , a vívók is
teljesítették akötelessdégüket ,elvitték a balhét, a MOB -elnök és bagázsa is maradhat.
2008.08.17 13:19:44rudiprojekt
Jucuskának igaza van. Nemhogy 80%-ot fizetünk, hanem egyenesen százat. Mi vásároljuk a felszerelést, fizetjük az edzőt, mi utaztatunk és versenyeztetjük a gyermekeket, s közben azon gondolkodunk, hogy miként tartsuk meg hosszú távon az adott sportágat. Gy.F. meg kimegy Pekingbe és ellátogat az olimpiai faluba. Abból a pénzből, ami a küldöttségének költsége (biztonságiak, utazások, slepp stb. pl. a myagar vívósport utánpótlásának egészét szerintem 50%-kal nagyobb összeggel lehetne támogatni. Na ebben kell dönteni: utazó Gy. vagy eredményes szereplés.
2008.08.17 13:25:07st.andras
Sziasztok!
Részben egyet értek Jucuskával. Viszont egy sikeres focira is szükség volna, lásd milyen hálás a nép amikor ezek a fiatalok jól játszanak. Na de most nem erről van szó, hanem au olimpiáról. Igen, csalódottak vagyunk. Viszont ne felejtsük el azt kedves bíráló barátaim, hogy ezek a sportolók akik most "leégtek" 4 vagy akár több évig kűzdenek, edzenek hajnalokon és estéken át. Itt nem tehetjük felelőssé a sportolót, sőt még az edzőt sem mindenben. Ahogy a ff. kardcsapat a világ élvonalához tartozott tavaj, úgy oda tartozik most is. Sajnos most nem jött össze. A magyar igenis a ló mellett a vívás nagy nemzete is. Na meg aott van az öttusa is. Ők is egyszer fent egyszer lejjebb vannak. A vízipólósaink csodálatosak, de ha valamiért nem nyernek most, akkor mindenki leveszi a fejüket? Vagy akkor mi lesz? Ugye nem lehet mnden olimpiát megnyerni? Tehát csak tisztelettel a sportolóinkról! A felső vezetés -főleg politikai szinten- gondolkodjon el azon, hogy milyen körülmények közt edzenek zseniális sportolóink. Ha ezen tudnak pozitív irányban változtatni akkor majd lehet számonkérni is.
Mindenkinek szép napot! Lesz itt még érem.
Hajrá magyarok!!!!!!
2008.08.17 13:29:30Jucuska
így is van rudiprojekt! a felszerelést szinte már elfelejtettem. mi korizunk, egy korcsolya egy szezon, csak az min. 130.000. És akkor még nem beszéltem a ruhákról, utazásról, jég, edző stb,Persze meg lehet kérdezni, miért nem választottunk olcsóbb sportot, de a gyerek ebben tehetséges, ezt szereti. Ha a családok nem így állnának hozzá, már semmilyen sportban nem indulnának magyarok. És egyik sport sem olcsóbb, csak mások a költségek.
2008.08.17 13:42:26key
Dorit! Nem Schmitt Pál szüntette meg a sportminisztériumot, hanem egészen más. Nem S.P. döntött az ország költségvetéséről, hanem egészen más(ok). Szvsz az olimpiai szereplés hű tükörképe az ország jelenlegi morális és gazdasági állapotának. Idő kérdése volt, hogy a magyar sport melyik olimpián fog hatalmasat bukni. Sokan reménykedtünk benne, hogy ez nem most fog bekövetkezni, de -sajnos- úgy tűnik, a lufi kipukkadt.
2008.08.17 13:48:51Jucuska
Ja, és amíg Igaly Diána magának csinálhat lőteret, ha edzeni akar, addig ki meri megkérdezni, hogy miért nem volt sikeres? Örülök, hogy GYF Pekingben van, legalább személyesen éghet a bőr a képéről!
2008.08.17 14:03:12Petya
Biztos korabban azert voltunk sokkal eredmenyesebbek, mert olyan fene jo hangulat/politika rendszer/stb./stb. volt.(a kivant resz torlendo)
Az igaz, hogy a gengsztervaltas elott allamilag segitettek a sportot, de eppenseggel mondjuk a vivas, box, birkozas, sulyemeles, atletika nem azok a sportagak, ahova ha bedontesu egy csomo let, akkor jonnek az eredmenyek. A kerdes sokkal osszetettebb, mint hogy Ferire, vagy Viktora foghatnank.
2008.08.17 14:29:35rudiprojekt
Jucuska! Ennek? Nem ég, mert olyan vastag rajta a bőr, hogy a rinocérosz jelenthet neki! Majd kidumálja ezt is!
2008.08.17 14:34:29rudiprojekt
Ja! és ráadásul olyan miniszterelnökről beszélünk, aki az előző olimpia idején sportminiszter volt, majd megszűntetett mindent. Minisztériumot, sporthivatalt, támogatást.
2008.08.17 14:54:16nemvagyokkocsog
st.andras méghogy a magyar lovas nemzet? annak kb 1848-ban vége lett.
mondj egy magyar lovast, aki ott van az olimpián:)
2008.08.17 16:15:18v
Kicsi elegem van abból, hogy vannak, akik minden témát arra használnak fel, hogy közöljék politikai nézeteiket, negatív, undorító szavakkal a jelenlegi kormányról. Persze, ha ezt írom, akkor én itt azonnal Gyurcsány szócsöve leszek, pedig csak bosszant, hogy minden téma ebbe az irányba megy el. Röhejes, mint Móricka, akiknek mindig, mindenről ugyanaz jut eszébe. Tudom, van elég gond az országban, és tehet is róla a hatalom, de itt esetleg a sportról is vitatkozhatnánk. Tudom, vannak politikai összefüggések, nem kell erre külön figyelmeztetni, de az a hangvétel, ahogy néhányan megszólalnak rohadtul ellenszenves. Ja, és nem kell erre reagálni a sok okosnak, úgysem fogom elolvasni.
2008.08.17 16:16:23Maros
A versenyek kezdete előtt beszélgettem barátaimmal az elkövetkező sikerekről, illetve kudarcokról. Mindkettő várható volt mindkettő. A beszélgetés során a kudarcok esetére borítékolódott, hogy azért csak a Gyurcsány lehet a hibás. Sikerek esetén az érdem S. Pálé és K. Támás sportigazgatóé. Ez jellemző.
Gondoltatok-e már arra, hogy CSEH LÁSZLÓ és MINCZA-NÉBALD ILDIKÓ miért nem hivatkozott a felkészülés nehézségeire? Talán ők más közegben és más anyagi kondíciók mellett készültek ? Nem ! Ők azért mentek, mert elhivatottsággal és akarattal küzdöttek. Amíg a többiek ? Az esélyesnek kikiáltott versenyzőink úgy álltak ki, hogy jaj csak ne veszítsek. Ellenfeleik pedig úgy, hogy nyernem kell. Ez a nagy különbség (mentális különbség). Nem az észt akarom osztani, de az ellen tiltakozom, hogy mindenben a politikát kell belevinni.
2008.08.17 16:39:21butus
Marossal teljes egészében egyetértek, de e mellett még egy érdekes dologra felhívnám a figyelmet. Az összes úszónk, eddigi saját eredményét megjavítva szerepelt az olimpián, s az eddig szereplő többi sportolónk mind leszerepelt. Lehetséges, hogy rendesen csak az úszók voltak felkészítve?
2008.08.17 16:53:18lackó
Lehetséges, igen. Ahogy mondod. Ott van Igaly Dia esete, a legszembetűnőbb. Volt-e lehetősége normális körlmények közt készülni?
Nem kell belekverni a politikát, van benne politika. Ha tetszik, ha nem, van benne poltika. Valami nagyon nem megy a támogatásban nálunk. Nem hiszem, hogy joga van bárkinek is azt mondani, hogy egy sportember nem küzd elhivatottsággal és akarattal. Nem lehet véletlen az sem, hogy Elbert Gábor az olimpia előtt mond le. És hogy miért tudunk a vizes sportokban nagyjából jók lenni? (Tegyük hozzá, hogy az olimpián elég sok úszó megjavította a legjobbját...ezért voltak jobbak...nem cska a magyar úszók, ez tendencia) Lehet abban valmai, hogy Gyárfás T. az úszószövetség elnöke...nem kevés pénzzel, így gondolom, a két dolog is összefüggésben lehet.
Mellesleg a lányomat szeretném Magyarország egyik legnagyobb városában elvinni vívni..hát...nem fog menni...
2008.08.17 16:56:35Jucuska
sajnos nem lehet kihagyni a politikát. Élsport nincs pénz nélkül. Amíg Phelps ruháját a NASA tervezi, addig a magyar sportolóknak még edzési lehetőségük se nagyon van (lásd Igaly Dia, aki az athéni arany után nem érdemelt meg egy helyet, ahol gyakorolhatott volna). Persze, gondolom, erről csakis ő tehet, mert nem volt elég elhivatott...
2008.08.17 16:58:36Jucuska
az edzőknek és a versenyzőknek szponzorok után kell kilincselni, hogy a felkészülési, utazási stb. költségeket valahogy ki tudják gazdálkodni, mert a szövetségek pénze a nullával egyenlő. Ez se politika természetesen, nyilván ha elég elhivatottak és kitartóak lennének a sportolók, valahogy összehoznák azt a pénzt. Minden csak erről szól. PÉNZ PÉNZ PÉNZ. Azután ha biztosítottuk a megfelelő feltételeket és továbbra sem mutatunk fel eredményeket, akkor lehet beszélni elhivatottságról.
2008.08.17 17:01:53Gregorinho
lackó! Elárulod, hogy melyik városról van szó?
2008.08.17 17:07:52lackó
Ez egy olyan város, aminek nincs nb1-es focicsapata, de most épül meg folyója partján az új focistadionja és nagyvárosként egyetlen kézilabdacspataot tud eltartani és sztárolni...
2008.08.17 17:12:57Gregorinho
Szóval Szeged...
2008.08.17 17:17:29lackó
Szóval, szó nélkül...sajnos igen. Persze, a sporthoz nem pénz kell, hanem elhivatottság...de ne mondja azt nekem senki, hogy ugyanolyan esélyekkel indul mondjuk egy tanulmányi versenyen egy tanyaiskola tanulója, mint egy városi elité...igenis az élsport az a hely, ahol baromi fontosak a felkészülési körülmények...ezt szerintem senki nem vitathatja...
A vívás nekem az egyik legszebb, leglátványosabb sport, szeretném, ha a lányomat ez is tanítaná az életre. Fontos túlnézni és túllátni a dolgokon és egy ország vezetői fontosnak kellene, hogy tartsák a jövő nemzedékeit. Ez sport nélkül...
2008.08.17 17:22:24Gregorinho
Akkor http://www.szegedvivas.hu/ Szegeden valóban nincs valami nagy vívás, de most vette kézbe a dolgokat egy lelkes társaság, és az egyetem is mögéjük állt. Ha gondolod, nézd meg a honlapot.
2008.08.17 17:23:30lackó
Köszi, még csak 2 éves, 1-2 év múlva szeretném elvinni, most egyenlőre csak kesergek...
2008.08.17 17:29:14ktevivo
Megadjam a szegedi vívóedzők telefonszámát?
2008.08.17 17:50:40zstoth
Végül is, amikor kiválóan szerepeltünk az olimpiákon, akkor is rossz volt a magyar nép egészségügyi állapota, és most is. Egészséges sportnak legfeljebb csak a természetjárást tekinthetjük, a többi versenyszerűen űzve ma már egészségkárosító, s amúgy sem űzhető a lakosság széles rétegei számára. Miért is van nekünk erre szükségünk? Most jön erre a válasz: majd a sikerek láttán sokan elkezdenek sportolni. Csakhogy ez legfeljebb néhány száz vagy ezer embert jelenthet mondjuk vívásban. Senki sem gondolhatja komolyan, hogy akár ezrek vívhatnának az országban, állami támogatásból, ez irreális, csak egy csarnok felhúzása milliárdos költség. Nekünk pedig 10 millió ember hétköznapjait kell egészségessé tenni, ez csak alacsony költségű tömegsportok mellett képzelhető el (kocogás, természetjárás, grundfoci, úszkálás a természetes vizekben stb.). A magyar túramozgalom szétrohadt, mégsem fáj senkinek. Pedig milliók sportja aligha lehet más. A szabadidő egészséges eltöltését kell támogatni, az élsport ne kérjen állami pénzeket, mert a társadalmi hozadéka látszólagos. A magyar nemzetet a hétköznapok szintjén nem tette sportnemzetté az élsportunk, így hát talán nincs is szükség a támogatására.
2008.08.17 17:55:47lackó
Végül is nekem sincs szükségem arra, hogy tegyük fel egy kaja mellé ne Dankót, hanem Vylyant igyak alkalomadtán, mert nem termel hasznot az államnak...ez milyen hozzáállás már? Ez nem jó véglet...nagyon rossz irányba visz ez el...kenyéren és vizen is tudunk élni, való igaz...
Ktevivo: Igen, személyesen megadhatod, tudsz írni emailt, azt hiszem.
2008.08.17 18:14:05masikMiau
apropo elsport - hobbysport:
daniai kollegam anykaja (53 eves) kezilabdazik, egy alig 1000 fos kozseg (? Dalmose) tornacsarnokaban. 42 evesen kezdte (amikor jobban raert gyerekek mellett), most is hetente ketszer edzenek, havonta jarnak hasonlo amator csapatokkal meccselni. Lattam oket: isteniek! Igaz csak 2 x 15 perc a meccs, vegig senki nem jatsza, egyszerre csak 5-10 perceket futnak (kocognak), de remek a hangulat, ott csa'pol nekik a fel csalad, utana so:r es kolbasz. Palya ingyen, labda ingyen, turnekra egymas kocsijaban utaznak.
Kepzelj el egy korai negyvenes magyar not amint jelentkezik a Hodmezovasarhelyi vagy a Bataszeki Sc-nel hogy sportolni szeretne... Kepzeld el ahogy apu megfozi az ebedet vasarnap, mert anyunak meccse van... Kepzeld el anyut amint bemegy otthon a sportboltba es az anorexias kiszolgalo cicatol XL-es tornagatyat ker... Kepzeld el hogy a maglodi onkormanyzatnak penze van tornateremfejlesztesre es az amator edseke kozben gyerekmegorzesre... Kepzeld el hogy az irodai takaritono ker egy szabadnapot mert tollaslabda bajnoksagra utaznak... Kepzeld el hogy nagymamad szenior uszoversenyre keszul...
A Hold nincs olyan messze tolunk mint a komoly-vidam-egeszseges tomegsportok jonehany hazaja.
2008.08.17 18:20:18zstoth
masikMiau: a skandináv országok tömegsportjáról sokat lehetne regélni, pl. más helyen már leírtam, 1999-ben meglepve olvastam egy a svéd labdarúgószövetségtől kapott anyagban, hogy Svédországban 7 millióan sportegyesületi tagok, és hogy az állami pénzek döntőrészt a tömegsport támogatására mennek. Szerintem is ez a cél, bár ilyen szinten ez a mi fejlettségünkön nem valósítható meg. Mély társadalmi átalakulás kellene már a részeredményekhez is, de mindenképpen erre kell elmozdulni, nem a gladiátorképzők nagyobb támogatásáért sírni.
2008.08.17 18:28:03zstoth
Én például felnőtt magyar állampolgárként közelharcot vívok, hogy valahol sportolhassak édes kis - nem is olyan kicsi - városomban. Ha nem vagyok NB1-es kosárlabdázó, egy vagyonért bérelhetünk termet. Pingpongozni sehol sem tudok, hiszen úgysem indulhatok versenyen, minek foglalnám a helyet. Másik szerelmem a tollaslabda, legfeljebb a szabad ég alatt, tornaterembe be sem engednek. Az egykori kisméretű labdarúgópályák helyén társasházak épülnek. Ezzel foglalkozik valaki? Mindenki csak az olimpiai bajnoknak készülő srácokért kesereg? Néhány száz élsportoló érdeke fontosabb, mint több millió átlagemberé?
2008.08.17 18:52:16schurrer
Éljen Rákosi, hiszen Helsinkiben 16 aranyat nyertünk, biztos boldog volt az ország és minden rendben volt mentálisan is...Azt nem értem, hogy miért mindig UTÁNA okos mindenki, ha a vezetők azt mondják Peking előtt,hogy a jelenlegi körülmények között a vívásban egy érem a realitás akkor nincs elvárás és teher.
2008.08.17 19:30:23rudiprojekt
Schmitt Pál azt írja, számára továbbra is érthetetlen és megmagyarázhatatlan a vívók fiaskója, amit vasárnap a világbajnok kardcsapat korai búcsúja tett teljessé. A sportvezető szerint a kudarc okainak vizsgálata, akárcsak az esetleges következtetések levonása, a szövetség szakvezetésének feladata és felelőssége.
"Bízom abban, hogy a sportági szakszövetségek értékelő jelentései a közvélemény számára is megfelelő választ adnak majd a jelenlegi elhamarkodott nyilatkozatok, bírálatok után" - írja Schmitt Pál.
Én meg azt gondolom, hogy az elnök úrnak vívó olimpiai bajnokként (2x) pontosan tudnia kellene és kell, hogy a mi sportolóink (sic!) milyen körülmények között készülnek, s hogy milyen hátránnyal indulnak a világversenyeken. Köszönet érte! Nekik!
2008.08.17 20:03:01cricca
Amíg Zimbabwe és Etópia megelőz minket az éremtáblázaton addig nekem ne szövegeljen senki pénzről. Schmitt Pál elgondolkodhatna ezen. A probléma az hogy ugyanaz a garnitúra utazik az olimpiákra 1000 éve, talán a fiatalokat kéne küldözgetni világversenyekre, és nem a kissé öreg sportolókat,akik lassan ezt az egészet már csak a 20 millióért csinálják.
2008.08.17 20:04:51cricca
Jaj és még valami, a legtöbb gyerek azért nem sportol mert a szülők ba*znak elküldeni őket sportolni. Suli aztán tv, ennyi, ha valaki nagyon akar sportolni valamit biztosan megtalálja a módját.
2008.08.18 15:52:13korkyra
A világ nagy vívónemzeteinél már évtizedek óta vezető-edzők dolgoznak. Négy évre megválasztják őket, és ha jól (eredményesen) dolgoznak még kapnak négy évet. A csapat minden vívójával dolgoznak és ők válogatnak is. Természetes, hogy ők a felelősek az eredményekért. Nálunk - mint oly sok másban is - öszvérmegoldást találtak ki a Szövetség vezetői: techniklai vezetőket neveztek ki az egyes fegyvernemek élére, közölük, kardban Nébald György soha életében nem dolgozott edzőként, soha nem adott egy iskolát sem, hiszen ügyvédként dolgozott (dolgozik). A (kard)vívók kudarca elsődlegesen edzői-vezetői kudarc és nem mentális felkészülési probléma, ahogy Gémesi , a Szövetség elnöke ezt sejteni engedi. Ahogy a felkészülésnek, a minősíthetetlenül gyenge szereplésnek sem lesz következménye, mivel hosszú évek óta folyik a felelősség elkenése a Vívószövetségben. Ha véletlenül eredmény van, (tavaly a kardcsapat nyert a fiatal Szilágyi révén),olyan sokan vannak a csapat közelében, hogy csak nagyméretű fényképen férnek el. Most viszont Nébald még csak meg sem nyilatkozott, hogy mivel magyarázza az olimpiai kudarcot.